Pensioenaangifte | Aangifte doen

terug naar het overzicht

Iedere maand of iedere vier weken doet u pensioenaangifte. De aanleverperiode is gelijk aan de frequentie waarmee u loonaangifte doet via uw salarispakket.

Uw pensioenaangifte moet uiterlijk 30 kalenderdagen na de aangifteperiode in ons bezit zijn.

Ja, u ontvangt meerdere herinneringen op vaste momenten als wij geen verwerkbare pensioenaangifte hebben ontvangen. 

Te laat aanleveren betekent dat uw gegevens in onze pensioenadministratie niet actueel zijn. Dat heeft gevolgen voor de hoogte van uw premienota, maar ook voor de pensioeninformatie die wij versturen aan uw werknemer(s) en het pensioenfonds.

Het pensioenfonds heeft een beleid voor niet aangeleverde gegevens. Meer informatie hierover vindt u in het uitvoeringsreglement van het pensioenfonds. In veel gevallen stelt het pensioenfonds gegevens vast als er geen verwerkbare gegevens zijn ingestuurd, bijvoorbeeld op basis van de gegevens van het UWV. Het pensioenfonds kan ook kosten in rekening brengen en of een boete opleggen.

Kunt u geen gegevens (meer) aanleveren via UPA? Neem dan contact met ons op een andere wijze van aanleveren af te spreken of geef een wijziging door.

Het leveranciersnummer wordt uitgegeven door onze ICT-leverancier CGI. Het is een uniek kenmerk voor de identificatie van de inzender van de aangifte. De inzender van de aangifte kunt uzelf zijn, of uw administratiekantoor of uw salarissoftware leverancier.

Neem contact met ons op als u een vraag heeft over uw leveranciersnummer voor UPA.

 

Het relatienummer is een combinatie van het fondsnummer en uw werkgevernummer. Het fondsnummer bestaat uit 3 cijfers en wordt altijd gevolgd door een +. Het werkgevernummer bestaat altijd uit vijf cijfers. Een voorbeeld: 123+00123.

U vindt de beide nummers terug in alle correspondentie. Als uw salarispakket het niet toestaat het volledige nummer in te vullen dan vult u alleen de laatste 5 cijfers (het werkgevernummer) in. 

 

De Belastingdienst heeft een aantal spelregels voor inkomstenverhoudingen in de loonaangifte opgesteld. Deze spelregels gelden ook voor de UPA aangifte.

Meer informatie over de spelregels vindt u in de handleidingen 'Aanleveren via UPA'. U vindt deze handleidingen per pensioenfonds onder documenten.

 

Andere administrateur of nieuw salarispakket?
Verandert u van administratiekantoor of salarispakket dan is het belangrijk dat de IKV-nummers in de nieuwe situatie overeenkomen met de nummers in de oude situatie. Gebruikt u afwijkende IKV-nummers, dan ontvangt u een melding. U lost dit op door de oude inkomstenverhouding te beëindigen en het nieuwe nummer aansluitend te laten starten. Is het niet mogelijk om hetzelfde IKV-nummer te gebruiken bij uw nieuwe administrateur of salarispakket? Meld dan eerst uw werknemers uit dienst op het oude IKV-nummer en daarna weer in dienst onder een nieuw IKV-nummer. In de meeste gevallen lopen de bestaande inkomstenverhoudingen door bij de verwerking in een nieuw salarispakket of bij een nieuwe administrateur.

Heeft u geen gegevens (meer) over de eerder ingestuurde inkomstenverhoudingen? Neem dan contact op.

 

 




Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.